محتوای دوره
انواع روش های راه اندازی الکتروموتور سه فاز
روش های راه اندازی الکتروموتور سه فاز القایی آسنکرون روتور قفسی ۱- راه اندازی مستقیم. ۲ – راه اندازی به روش ستاره مثلث. ۳- راه اندازی به وسیله اتو ترانسفورماتور متغیر یا روش کمپانساتور. ۴- روش راه اندازی با اضافه کردن مقاومت در مدار روتور موتورهای روتور سیم پیچی شده. ۵- راه اندازی به روش اضافه کردن مقاومت در مدار استاتور. ۶- راه اندازی با استفاده از سافت استارتر
0/6
راه اندازی موتور سه فاز به روش ستاره مثلث
راه اندازی به روش ستاره مثلث روشی برای راه اندازی گشتاور پایین در موتور است. جریان راه اندازی در موتور سه فاز به ۶ تا ۷ برابر بار نامی موتور می رسد. در راه انداز ستاره مثلث جریان راه اندازی موتور تا حد زیادی کاهش می یابد و از صدمات ناشی از جریان راه اندازی بالا به موتور و سیستم برق جلوگیری می کند. اما چطور این اتفاق می افتد. برای اینکه به نحوۀ عملکرد راه انداز ستاره مثلث بپردازیم باید اول مدار ستاره و مثلث و روابط آن ها را معرفی کنیم.
0/1
تخته کلم موتور سه فاز
روی همه موتورهای سه فاز یک جعبه ترمینال وجود دارد که شامل شش ترمینال هستند و با حروف و عدد مشخص می شوند. U1,V1,W1 و U2,V2,W2. ترمینال های U به فاز ۱، ترمینال های V به فاز ۲ و ترمینال های W به فاز ۳ متصل می شوند.
اساس کار موتور الکتریکی چیست؟
موتور الکتریکی وسیله ای است که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند. اختراع موتور الکتریکی در ابتدا با کشف فیلسوف بزرگ، تسلا شروع شد و امروزه موتور الکتریکی به پرمصرف ترین دستگاه در زندگی ما تبدیل شده است. موتور الکتریکی از دو بخش اصلی روتور و استاتور تشکیل می شود. اساس کار موتور الکتریکی به طور کلی به عبور جریان از یک هادی در میدان مغناطیسی برمی گردد. ا
تجهیزات مدار ستاره مثلث
برای طراحی مدار قدرت و فرمان راه انداز ستاره – مثلث از تجهیزاتی چون کنتاکتور، تایمر، شستی و فیوز یا کلید مینیاتوری استفاده می شود. ابتدا با تجهیزات تشکیل دهنده مدار ستاره مثلث آشنا می شویم. سپس انواع پرکاربرد مدار ستاره مثلث را بررسی می کنیم:
راه اندازی موتور به صورت ستاره مثلث به زبان ساده
درباره درس

راه اندازی موتور سه فاز ستاره مثلث

ستاره مثلث روش پیشرفته تر روش مستقیم است، به این صورت که زمانی که می خواهیم موتور را به صورت مستقیم روشن کنیم اولین سوال که برایمان پیش می آید این است که ستاره یا مثلث.

موتور الکتریکی با کمک سیم پیچ هایی که در آن قرار دارد و القای الکترومغناطیسی شفت خود را به گردش در می آورد. در واقع سه سیم پیچ با زاویه ۱۲۰ درجه در استاتور الکتروموتور و دینام قرار دارد و با اتصال دادن برق شهری به دو سر این سیم پیچ ها روتور و شفت شروع به چرخش می کند.

راه اندازی موتور به روش ستاره

در سربندی موتور به روش ستاره باید یک سر سه سیم پیچ به هم متصل شوند و سه فاز ورودی هم به سر دیگر سیم پیچ ها که در ترمینال یا تخته کلم می توان آن را مشاهده نمود.

برای آسانی در کارکرد با این موتور ها سیم پیچ آن ها را با U، V و W نام گذاری میکنند و مانند شکل زیر دو سر آن ها را با یک و دو مشخص می کنند:

برای راه اندازی موتور به روش ستاره باید با تیغه هایی که معمولا داخل ترمینال موتور قرار دارند سر های W2، V2 و U2

را به هم متصل کنیم.

راه اندازی موتور به روش مثلث

در اتصال مثلث به صورت پشت سر هم و پله ای سیم پیچ ها به هم متصل می شوند. برای این کار کافیست که تیغه ها در ترمینال موازی هم قرار گیرند تا U1 به W2، V1به U2 و W1 به V2 وصل شوند و شکلی شبیه به مثلث بگیرند.

سیم بندی مثلث موتور

تفاوت اتصال ستاره و مثلث

در ایران ولتاژ برق های سه فاز ۴۰۰ ولت است و این یعنی اختلاف ولتاژ دو خط (برای مثال بین L1 و L2) آن ۴۰۰ ولت یا دقیق تر ۳۸۰ ولت است. زمانی که موتور به روش ستاره راه اندازی می شود، سر دوم سیم پیچ ها به نول (زمین) متصل شده و ولتاژ صفر می گیرند و این ولتاژ بین سه سم پیچ با ضریب  تقسیم می شود و اختلاف پتانسیل وارده بر هسته حدود ۲۳۰ ولت می شود.

حال اگر امپدانس هسته برابر ۹.۲ باشد جریان گذرنده از آن ۲۵ آمپر می شود.

اما در اتصال مثلث از آن جا که ولتاژ ۴۰۰ ولت مستقیما به سر های هسته متصل می شود این ولتاژ از آن ها می گذرد. که در این حالت جریان گذرنده از آن حدود دو برابر حالت قبل و برابر ۴۳ آمپر می شود.

با بررسی این دو حالت متوجه شدیم که در حالت مثلث جریان و ولتاژ بیشتری به موتور تزریق می شود و به طبع آن گشتاور بیشتری هم تولید می کند. برای تثبیت این موضوع به تصویر پلاک الکتروموتور استریم با کیفیت چینی توجه نمایید که در حالت ستاره ولتاژ اتصالی را ۳۸۰ ولت سه فاز و برای مثلث ۲۲۰ ولت سه فاز تعیین کرده است:

به گفتگو بپیوندید