محتوای دوره
انواع روش های راه اندازی الکتروموتور سه فاز
روش های راه اندازی الکتروموتور سه فاز القایی آسنکرون روتور قفسی ۱- راه اندازی مستقیم. ۲ – راه اندازی به روش ستاره مثلث. ۳- راه اندازی به وسیله اتو ترانسفورماتور متغیر یا روش کمپانساتور. ۴- روش راه اندازی با اضافه کردن مقاومت در مدار روتور موتورهای روتور سیم پیچی شده. ۵- راه اندازی به روش اضافه کردن مقاومت در مدار استاتور. ۶- راه اندازی با استفاده از سافت استارتر
0/6
راه اندازی موتور سه فاز به روش ستاره مثلث
راه اندازی به روش ستاره مثلث روشی برای راه اندازی گشتاور پایین در موتور است. جریان راه اندازی در موتور سه فاز به ۶ تا ۷ برابر بار نامی موتور می رسد. در راه انداز ستاره مثلث جریان راه اندازی موتور تا حد زیادی کاهش می یابد و از صدمات ناشی از جریان راه اندازی بالا به موتور و سیستم برق جلوگیری می کند. اما چطور این اتفاق می افتد. برای اینکه به نحوۀ عملکرد راه انداز ستاره مثلث بپردازیم باید اول مدار ستاره و مثلث و روابط آن ها را معرفی کنیم.
0/1
تخته کلم موتور سه فاز
روی همه موتورهای سه فاز یک جعبه ترمینال وجود دارد که شامل شش ترمینال هستند و با حروف و عدد مشخص می شوند. U1,V1,W1 و U2,V2,W2. ترمینال های U به فاز ۱، ترمینال های V به فاز ۲ و ترمینال های W به فاز ۳ متصل می شوند.
اساس کار موتور الکتریکی چیست؟
موتور الکتریکی وسیله ای است که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند. اختراع موتور الکتریکی در ابتدا با کشف فیلسوف بزرگ، تسلا شروع شد و امروزه موتور الکتریکی به پرمصرف ترین دستگاه در زندگی ما تبدیل شده است. موتور الکتریکی از دو بخش اصلی روتور و استاتور تشکیل می شود. اساس کار موتور الکتریکی به طور کلی به عبور جریان از یک هادی در میدان مغناطیسی برمی گردد. ا
تجهیزات مدار ستاره مثلث
برای طراحی مدار قدرت و فرمان راه انداز ستاره – مثلث از تجهیزاتی چون کنتاکتور، تایمر، شستی و فیوز یا کلید مینیاتوری استفاده می شود. ابتدا با تجهیزات تشکیل دهنده مدار ستاره مثلث آشنا می شویم. سپس انواع پرکاربرد مدار ستاره مثلث را بررسی می کنیم:
راه اندازی موتور به صورت ستاره مثلث به زبان ساده
درباره درس

راه اندازی موتور سه فاز به روش ستاره – مثلث

   راه اندازی موتور سه فاز به صورت ستاره – مثلث برای الکتروموتورهای سه فاز ۳kW به بالا استفاده می شود. در این روش، ابتدا سیم پیچ های موتور را به صورت اتصال ستاره به شبکه وصل می کنیم و ولتاژ فاز با ولتاژ خط برابر می شود. پس موتور با ولتاژ بالا راه اندازی می شود. پس از اینکه موتور به دور نامی رسید، با استفاده از کلید ستاره – مثلث یا مدار ستاره مثلثی که با کنتاکتور و تایمر طراحی می شود، اتصال سیم پیچ ها را عوض کرده و موتور به صورت مثلث کار دائم را شروع می کند. در این حالت، به هر کدام از سیم پیچ ها، ولتاژ خطی وصل می شود. پس می توان گفت، روش ستاره – مثلث، یک روش راه اندازی به طریقه کاهش ولتاژ است.

   توجه داشته باشید که اگر موتور به صورت ستاره – مثلث راه اندازی شود، در حالت ستاره، جریان هر کدام از فازها، یک سوم جریان موتور در حالت مثلث است. پس، جریان راه اندازی نیز به همان نسبت کم شده، در نتیجه به موتور فشار وارد نمی آید. جریان اتصال مثلث، ۳ برابر حالت ستاره است. بنابراین، موتور در حالت ستاره با توانی ۳ برابر کمتر از حالت مثلث کار می کند. باید توجه کنید که موتوری که به صورت ستاره – مثلث راه اندازی می شود، هیچ گاه در حالت ستاره زیر بار قرار نگیرد.

به گفتگو بپیوندید