محتوای دوره
انواع روش های راه اندازی الکتروموتور سه فاز
روش های راه اندازی الکتروموتور سه فاز القایی آسنکرون روتور قفسی ۱- راه اندازی مستقیم. ۲ – راه اندازی به روش ستاره مثلث. ۳- راه اندازی به وسیله اتو ترانسفورماتور متغیر یا روش کمپانساتور. ۴- روش راه اندازی با اضافه کردن مقاومت در مدار روتور موتورهای روتور سیم پیچی شده. ۵- راه اندازی به روش اضافه کردن مقاومت در مدار استاتور. ۶- راه اندازی با استفاده از سافت استارتر
0/6
راه اندازی موتور سه فاز به روش ستاره مثلث
راه اندازی به روش ستاره مثلث روشی برای راه اندازی گشتاور پایین در موتور است. جریان راه اندازی در موتور سه فاز به ۶ تا ۷ برابر بار نامی موتور می رسد. در راه انداز ستاره مثلث جریان راه اندازی موتور تا حد زیادی کاهش می یابد و از صدمات ناشی از جریان راه اندازی بالا به موتور و سیستم برق جلوگیری می کند. اما چطور این اتفاق می افتد. برای اینکه به نحوۀ عملکرد راه انداز ستاره مثلث بپردازیم باید اول مدار ستاره و مثلث و روابط آن ها را معرفی کنیم.
0/1
تخته کلم موتور سه فاز
روی همه موتورهای سه فاز یک جعبه ترمینال وجود دارد که شامل شش ترمینال هستند و با حروف و عدد مشخص می شوند. U1,V1,W1 و U2,V2,W2. ترمینال های U به فاز ۱، ترمینال های V به فاز ۲ و ترمینال های W به فاز ۳ متصل می شوند.
اساس کار موتور الکتریکی چیست؟
موتور الکتریکی وسیله ای است که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند. اختراع موتور الکتریکی در ابتدا با کشف فیلسوف بزرگ، تسلا شروع شد و امروزه موتور الکتریکی به پرمصرف ترین دستگاه در زندگی ما تبدیل شده است. موتور الکتریکی از دو بخش اصلی روتور و استاتور تشکیل می شود. اساس کار موتور الکتریکی به طور کلی به عبور جریان از یک هادی در میدان مغناطیسی برمی گردد. ا
تجهیزات مدار ستاره مثلث
برای طراحی مدار قدرت و فرمان راه انداز ستاره – مثلث از تجهیزاتی چون کنتاکتور، تایمر، شستی و فیوز یا کلید مینیاتوری استفاده می شود. ابتدا با تجهیزات تشکیل دهنده مدار ستاره مثلث آشنا می شویم. سپس انواع پرکاربرد مدار ستاره مثلث را بررسی می کنیم:
راه اندازی موتور به صورت ستاره مثلث به زبان ساده
درباره درس

روش های راه اندازی الکتروموتور سه فاز القایی آسنکرون روتور قفسی

۱- راه اندازی مستقیم.

۲ – راه اندازی به روش ستاره مثلث.

۳- راه اندازی به وسیله اتو ترانسفورماتور متغیر یا روش کمپانساتور.

۴- روش راه اندازی با اضافه کردن مقاومت در مدار روتور موتورهای روتور سیم پیچی شده.

۵- راه اندازی به روش اضافه کردن مقاومت در مدار استاتور.

۶- راه اندازی با استفاده از سافت استارتر

-راه اندازی موتور سه فاز به روش مستقیم

مصرف کننده های سه فاز و الکتروموتورهای با قدرت کم را می توان به طور مستقیم به شبکه وصل کرد. در راه اندازی به طور مستقیم (اتصال مستقیم) انواع کلیدهای ساده از قبیل اهرمی (تیغه ایپف چاقویی) زبانه ای، غلتکی استفاده می شود.

 در این روش، الکتروموتور را به صورت مستقیم به شبکه وصل می کنند؛ یعنی با استفاده از یک کلید، سه فاز مستقیماً به سیم پیچ های الکتروموتور متصل می شود. در این حالت، اگر اتصال روی تخته کلم موتور ستاره باشد، به هر کدام از سیم پیچ ها، ولتاژ فاز و اگر اتصال روی تخته کلم مثلث باشد، به هر کدام از سیم پیچ ها، ولتاژ خطی وصل می شود. معمولاً الکتروموتورهای کم قدرت ( حداکثر تا ۳ کیلووات ) را می توان به روش مستقیم راه انداز کرد.

مزایای راه اندازی موتور سه فاز بصورت تک ضرب

مزایای این روش راه اندازی عبارتند از:

  1. ساده و ارزان: در این روش فقط یک عدد کنتاکتور برای استارت الکتروموتور سه فاز مورد نیاز است. بنابراین کمترین تجهیزات و پیچیدگی رو داریم.
  2. گشتاور بالا: گشتاور الکتروموتور سه فاز در روش DOL بیشترین مقدار ممکن هستش. بنابراین سخت ترین و سنگین ترین بارها در سریعترین زمان ممکن راه اندازی میشن.

معایب راه اندازی الکتروموتور سه فاز بصورت تک ضرب

اما این روش با داشتن مزایایی که بالا اشاره شد، معایب مهمی داره که عبارتند از:

  • جریان راه اندازی بالا: در راه اندازی موتور سه فاز به صورت مستقیم معمولا جریان راه اندازی تا ۸ برابر جریان کاری می تونه بالا بره. که البته مقدار دقیق اش متناسب با نوع بار هستش. در بعضی بارهای سنگین تر این جریان ممکنه تا ۱۴ برابر هم بالا بره! البته مقدار جریان اینراش الکتروموتور سه فاز به طراحی الکتروموتور هم بستگی داره. در الکتروموتور های راندمان بالای امروزی به خاطر امپدانس کم سیم پیچی، جریان راه اندازی بالاتر از الکتروموتور های سه فاز قدیمی تر هستش. اگه کیلووات الکتروموتور بالا باشه، این جریان کشی افت ولتاژ شدیدی در شبکه به وجود میاره.

 

  • پیک جریان شدید (جریان مغناطیس سازی یا magnetization peak current): در چند لحظه اولیه و سیکل های ابتدایی جریان گذرای بسیار شدیدی به وجود میاد که تا بالای ۲۰ برابر جریان کاری هم ممکنه برسه. این جریان کوتاه مدته و قبل از جریان راه اندازی هستش و از مغناطیس سازی اولیه هسته استاتور ناشی میشه.
به گفتگو بپیوندید